Att scrappa: försättsblad och idéförvaring

Jag gjorde min andra LO någonsin (den första kommer upp efter detta inlägget) till april månads månadstävling på Mollys scrapbooking. Utmaningen var att inspireras av ett foto, och idén som kom till mig var genast att göra en slags ”mellanförvaring” för foton och annat (t.ex. journalingtags) som jag senare vill scrappa men ännu inte har någon riktig idé för.

Använt material:

  •  Mörkgrönt cardstock med linnestruktur och korkark, inköpta på Ingers Pyzzla, Knep & Knåp
  • Mönstrat papper, Prima Marketing ”Paradise City Collection — Dancing Mangos” (baksida)
  • Saxcharm, inköpt på PY Hobby
  • Plywoodbokstäver, Artemio
  • Vaxad linnetråd, inköpt på Handelsgillet

I fickorna:

  • Tag, inköpt i den lokala pappershandeln
  • Band, Making Memories ”Poolside Paperie”
  • Giraffcharm, inköpt på Kristinas scrapbooking
  • Foton på mina husdjur (ragdollkatterna S*Par i Ess Blue Lady och S*Raggababa Bubona, och illern Felix); Blue Lady fotograferad av min kusin, de andra två av mig.

Korken var från början en ”olyckshändelse”; jag hade tänkt använda den på en av fickorna som jag gjorde, men Felix fick tag i korkarket som jag dumt nog hade lämnat på soffbordet och rev sönder en stor bit mitt i ena sidan. Av en händelse testade jag att lägga de sönderrivna bitarna på cardstocket och det såg så bra ut att jag limmade fast det där. Sedan limmade jag dit träbokstäverna och fäste saxen med dubbehäftande tejp.

Fickorna är fastsydda med symaskin förutom de två längst ner, som fixerades med pyttebitar dubbehäftande tejp medan jag gjorde hål med syl runt kanterna och sedan syddes fast tillsammans med sidorna med vaxad linnetråd. Älskar den tråden!

Jag fäste en bit matchande band i taggen och sedan stack jag ner den och fotona i fickorna tillsammans med giraffen som jag köpt för ett födelsedagskort (kortet dyker upp måndag eller tisdag, efter att jag varit på kalas med det).

Vad jag lärt mig:

Detta var första gången jag jobbade med kork (älskar det i kombination med antikguldcharms!), och dessutom första gången jag sydde i en LO, med symaskin ELLER för hand. Vill nog göra det fler gånger, fast jag ser fram emot att få min Sew Easy i brevlådan så att jag slipper sitta med syl och rutat papper för att göra hålen.

Jag är faktiskt jättenöjd med denna LOn, fastän den innefattade en del improvisation, och tycker att improvisationen bara gjorde den bättre! Stort tack till Inger på Pyzzla som bidrog med smakråd angående färgkombinationerna!!!

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Lilo
    Apr 29, 2012 @ 11:05:17

    Smart!!! Gillar den! =) Jag fick dit din kommentar i Simply Linked nu. =)

    Svara

  2. Trackback: Födelsedagskort för giraffälskare « scrapping_mungo

Kommentera

