Min Midsommariller!

Den allra första LOn jag vågade mig på att försöka var denna 8×8-kreation, som jag gjorde som bidrag i Scrap-Perras månadstävling i april. Tävlingen är/var en skissutmaning, och det passar mig ganska bra eftersom jag inte ännu känner att jag vet vad jag gör riktigt. När jag får en skiss i händerna blir det lite mer som att bygga IKEA-möbler och lite mindre som att stå och försöka pussla ihop en bokhylla ute i brädgården, liksom. (Fast det är ju inte 100% en bra jämförelse eftersom du aldrig har fler bitar än du behöver när du bygger IKEA-möbler, medan jag får sitta och välja mellan den här biten och den här andra biten titt som tätt…)

Ett av mina ”barn” är tvåårige illerkillen Felix, och jag hade en underbar bild på honom från när han var valp som jag tyckte kunde passa bra till en luftig, somrig LO.

Använt material:

  •  Cardstock med linnestruktur (grönt och ljusgult), inköpt på Ingers Pyzzla, Knep & Knåp
  • Mönstrat papper, Prima Marketing ”Life Colors — Dance With the Birds”
  • Vitt slätt 180g-papper, med text/linjer av Staedtler Pigment Liner 01 och blågrön Stabilo
  • 10-öresfrimärke ur min gamla frimärkssamling
  • Band, inköpta på Ingers Pyzzla, Knep & Knåp samt Kristinas scrapbooking
  • Plywoodbokstäver, Artemio
  • Dekorgummi, Panduro Hobby
  • Blommor, YouDo
  • Gembrads, Papermania ”Bright”
  • Tim Holtz Distress Ink — Shabby Shutters & Antique Linen
  • Liquid chalk  — Alabaster
  • Stämplar:
    • Poststämpel, Whimsy Stamps
    • Sommarminnen, ROXstamps

Enligt mina standarder är detta typ tusen lager, så vi får se om jag lyckas få med allt. Texten ”iller” skissade jag upp på papper och överförde sedan till cardstock med mitt ljusbord. Normalt hade jag nog försökt skriva ut texten spegelvänt från datorn och jobbat så istället, men min stora dator med skrivare osv. har varit sönder, så jag fick ta det för hand. Kanterna på kortet är uppruggade med en vanlig lätt tandad bordskniv från IKEA, och sedan distressade med Antique Linen – jag gick även över själva kortet med samma färg på en bit hushållspapper för att det inte skulle vara så starkt vitt. Tassavtrycket på kortet är inte ”riktigt”, utan resultat av att jag skissade upp en schablon på papper, skar ut den, och sedan satt med tops och stämpeldyna och tvingade färg i hålet. Texten ”iller” och ramen är distressade med både Antique Linen och Shabby Shutters (med mycket hjälp av tops för att komma in på alla pyttiga detaljer); ramen fick även en liten dos av liquid chalk för att ta upp de ljusare delarna i vykortet.

Själva ramen är utstansad med en underbart vacker die från ROXstamps, både i gult cardstock och i dekorgummi. (Hjärthålen blev jättesöta ”marshmallows” ur dekorgummit.)

Banden är fästa med dubbelhäftande tejp, och blommorna är fästa mot kortets baksida, och kortet/blommorna mot bakgrunden, med detsamma. Pricken över ‘i’ blev sedan en ny poststämpel på mitt bättre begagnade frimärke, och några gem brads i mitten på ett par av blommorna. Alla stämplar har stämplats med VersaFine Onyx Black.

Vad jag lärt mig:

Framför allt har detta projekt varit ett stort steg mot att VÅGA scrappa, samtidigt som jag fått planera och skissa för att få till alla detaljer. Jag gör mycket lite layoutskisser när jag t.ex. tecknar, så detta är ganska nytt för mig och det var intressant att se hur LOn växte fram och hur den stämde eller skiljde sig från slutresultatet. Med min nya LO i albumet så känner jag mig lite som det lilla blå loket, ”jag kan jag kan jag kan!”

Det var också intressant att se hur mycket jag faktiskt kunde improvisera, verktygsmässigt.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Anette
    Apr 28, 2012 @ 22:29:49

    Vilken fin LO! Illern är ju så söt.

    Svara

    • Alex
      Apr 28, 2012 @ 23:11:55

      Tack så mycket! Han är ett litet busfrö så stor han är, och min mamma har utnämnt honom till ”söt men rääälig”, men han är min myskille iallafall.

      Svara

  2. iffa
    Apr 29, 2012 @ 11:11:08

    Hej!

    Vad rolig att du ramlade in på min blogg så att jag hittade till din! Stort tack för din fina kommentar inne hos mig, gjorde mig så glad =)

    Ser att du precis är i startgropen med din blogg, du kommer inte ångra dig! Det var det bästa jag gjort på länge och ger mig så mycket glädje av att ha den. Roligt att se hur du lägger upp dina inlägg med vad du lärt dig. Vad kul för dig att sedan kunna gå tillbaka och läsa det igen =)

    Vilken fin LO du skapat! Så härliga färger och snyggt arrangerat. Kortet i nedre hörnet är ju bara för härligt!!

    Kram Iffa

    Svara

    • Alex
      Apr 29, 2012 @ 14:09:58

      Åh, så snällt du skriver, vad glad jag blir!!!

      Tack så hemskt mycket för alla uppmuntrande ord, och vad trevligt att du gillar min lillkille!

      Kram!
      Alex

      Svara

Kommentera

