Födelsedagskort för giraffälskare

Min pappas kusin fyller år idag, och hon är bland annat väldigt förtjust i giraffer, så jag bestämde mig för att jag skulle minsjäl få ihop ett giraffkort till henne. Jag är ganska nöjd, överlag, med resultatet, även om det ju hade varit ganska trevligt om kortet velat hålla sig stängt av sig själv (men icke!), så framsidan fick jag fota med kortet inuti cellofankuvertet. Massor med bilder, och ganska stora!

Använt material:

  • Gul slät kartong, Panduro Hobby
  • Mönstrat papper, Bo Bunny ”Zoology — Giraffe”
  • Mönstrat papper, Graphic 45 ”Tropical Travelogue — Rainforest”
  • Giraffcharm (samma som fick en tjuvtitt i fotot på min förvaringssida) och organzaband, inköpta på Kristinas scrapbooking
  • Origamigiraff; mönstret på pappret kommer från Joost Langeveld Origami och vikinstruktionerna från fishgoth.com (fast jag har inte följt dem 100% för jag förstod inte allt och då gjorde jag bara vad som såg mest bra ut)
  • Stämpel ”Grattis på födelsedagen”, Reprint
  • Stämpelalfabet ”Grunge font”, KaiserCraft
  • Embossingpulver, Reprint ”Black Magic”
  • Stämpelfärg VersaFine Onyx Black & VersaMark Watermark
  • Vitt slätt 180g-papper, stansat med Spellbinders Fleur de Lis Square och en stjärna ur QuicKutz cookie-cutter-serie
  • Tim Holtz Distress Ink — Antique Linen & Vintage Photo
  • Stickles — Cinnamon & Gold

Efter att ha skissat upp hur jag ville ha kortvikningen (en skiss som för övrigt justerades lite när jag insåg att kartongen från Panduro är mer än 12″ bred, så att det visst det gick att få ett kort som ihopvikt var 6×6″) och införskaffat allt material som inte redan fanns hemma, så skar jag ut en bit som var 6×13″ ur det jättelika arket gul kartong, och en remsa på 5,5″ bredd vardera ur de två mönsterpappren. Det var lite pilleri med att fästa pappren på kortstommen i rätt ordning; alla band är fästa på ”baksidan” av stommen efter att ha dragits genom ett snitt i papper och kartong, så jag var tvungen att vänta med de papper som skulle täcka bandändarna.

Det vita pappret för skrivytan distressades med två färger Distress Ink med hjälp av en bit fuktigt hushållspapper som jag tidigare på dagen torkat stämplar med. Återvinning är helt i tiden, trots allt! Grattisfrasen stämplades med svart VersaFine-dyna, och namnet på framsidan stämplades med VersaMark och embossades sedan med svart glittrigt embosseringspulver. Snyggt, fast nu har jag glitter i hela köket…

Origamigiraffen var nog den del det var mest pill med, för det var ju fasen vad mycket pillriga veck det var i den beskrivningen! Gillar resultatet (fastän jag inte gjorde 100% rätt hela tiden), men det var ju inte helt enkelt att få till.

Slutligen lade jag Stickles längs en del kanter på papprens motiv på framsidan, vilket jag iallafall tycker höjde hela kortet flera pinnar! (Men sedan är jag också glitterälskare av stora mått.)

Vad jag lärt mig:

Det är rent åt helvete svårt att vika origami av 80g-papper; nästa gång försöker jag nog vara ute i bättre tid så att jag förhoppningsvis kan ragga upp giraffmönstrat origamipapper istället. Överhuvudtaget verkar det vara svårt att hitta djurmönster på papper; det är väl inte mode på det just nu. Både giraffpappret och djungelpappret är otroligt fina och jag måste nog försöka köpa på mig lite fler djurmönstrade papper och minst ett ark till av det där djungelpappret för framtida bruk för jag vill göra MER MER MER med dem.

Detta är också första gången jag försöker mig på en kortvikning som inte är platt rakt upp och ner dubbelvikt kort. Det var lite joxigt att luska ut hur jag skulle få kortet som jag ville ha det, men när jag väl gjorde det blev jag kanonnöjd! Jag måste definitivt försöka mig på lite fler roliga vikningar i framtiden; nästa blir nog en variant på criss-cross-kort som jag tänkte knåpa ihop av grejerna jag köpte som backup-idé när jag inte var säker på om jag skulle få mina papper i tid.

Det där med att köpa papper på nätet i sista sekund var väl inte helt lyckat, men det blev slutet gott allting gott med det.

Slutligen är jag supernöjd med hur mycket jag kunde höja papprens egna mönster med Stickles. Det ska jag definitivt pröva på många, många fler alster!

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. smultronpia
    Maj 01, 2012 @ 20:14:28

    Så kul med en origami giraff i kortet!! Fyndigt! Tack för besöket i min blogg! /Pia
    http://www.piasdoodling.blogspot.com

    Svara

    • Alex
      Maj 01, 2012 @ 22:46:39

      Tack så mycket! Det blev nästan lite utmaning till mig själv att se hur många sätt jag kunde få in giraffer på, och i och med att jag inte är mycket för motivstämplar så behövde jag ju ett ”motiv” till framsidan.

      Svara

  2. Åsa/asamia
    Maj 03, 2012 @ 16:39:18

    Härligt med giraffkort, annorlunda och vackert!

    Svara

Lämna en kommentar